צחר רותם - Tsahar Rotem

מומחה לשיווק דיגיטלי
גם המספרים מדברים 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

גם המספרים מדברים

הכנסות גוגל מפרסום בבריטניה צפויות לעלות על הכנסות ערוצי הטלוויזיה המובילים. מה זה אומר על הרשת ומה זה אומר עלינו, מנהלי התוכן? 

החדשות הגדולות מסתתרות לעתים דווקא בידיעות הקטנות. ידיעה המתפרסמת ב-TheMarker מדווחת כי הכנסות גוגל מפרסום בבריטניה צפויות לעלות על הכנסותיהם של ערוצי הטלוויזיה המסחריים המובילים במדינה בחודשים הקרובים. התחזית הזו מתבססת על מחקר של סוכנויות הפרסום מיינדשר ואינישיאייטיב שפורסם ב"פייננשל טיימס" ומחזקת את מגמת הפיכתו של האינטרנט ככלי מרכזי – לא רק ביחס לעיתונות המודפסת, אלא גם ביחס למדיה הטלוויוזיונית.

על המגמה הזו כבר דובר כאן לא אחת, אך המחקר בבריטניה מלמד כי כעת מקדימים המפרסמים את המציאות וממהרים להשקיע באינטרנט על פני הטלווזיה – זאת, על אף שהאחרונה עדיין בעלת רייטינג גבוה יותר. זה בין היתר ההסבר לנהירה של גופי תקשורת מובילים בישראל דוגמת "קשת" לעבר אתרי הווב 2.0. המניעים, גם הפעם, הם כלכליים טהורים ומה שמבינים בבריטניה מבינים כיום גם בישראל: ההשקעה באינטרנט אינה עוד בבחינת מותרות, אלא כורח המציאות. נוכחות ברשת הינה תהליך ממושך שנבנה אט אט. מי שמבקש לרכוש לו קהל גולשים פוטנציאלי לעתיד חייב להציב כבר כעת פלטפורמות מובילות באינטרנט ובכך להרגיל את הגולשים לנוכחותו ברשת.

המציאות הזו מולידה נדבך מרכזי נוסף בתפקידיו של מנהל התוכן בעתיד: הבנה בתחום הפרסום והשיווק באינטרנט. מנהל תוכן בעל ידע והבנה בנושאים הללו יקנה לעצמו יתרון משמעותי לקראת השנים הבאות על הרשת לטובה.

טיפ מספר 4: מנהל התוכן הפרטי שלכם 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

טיפ מספר 4: מנהל התוכן הפרטי שלכם

RSSאחת ממטלותיו העיקריות של מנהל תוכן הינה איסוף תכנים רלוונטיים. אין מדובר רק בתכנים פנימיים מתוך העסק, הארגון או המוסד שבמסגרתו פועל מנהל התוכן, אלא גם תכנים חיצוניים הקשורים לאתר ולתכניו.

הדרך הישנה והמוכרת לאיסוף התכנים הללו כרוכה בשיטוט אינסופי ויום-יומי כמעט ברחבי הרשת: חיפוש אחר תכנים מתאימים, מעקב אחרי אתרים מתחרים ו"שאיבת" חדשות הקשורות לתחום עניינו של האתר. זוהי מטלה הגוזלת לרוב זמן ואנרגיות לא מעטות, בעיקר אם מעוניינים לבצעה כהלכה, אך בעידן הווב 2.0 ישנה גם דרך פשוטה וקלה מאין כמוה לעשות זאת: ה-RSS או בשמו המלא – Really Simple Syndication.

בפועל ניתן להפוך את ה-RSS למנהל התוכן הפרטי שלכם, השואב באופן אוטומטי תכנים מתחומי עניינכם, על פי הגדרות הנקבעות על ידיכם מראש. מרבית האתרים הרציניים מאפשרים כיום קבלת תכנים בפורמט RSS, מה שמאפשר לנו כמנהלי תוכן להיות מעודכנים כל העת ללא צורך בשיטוט מתמיד ברשת. מומלץ כמובן גם לכם, כמנהלי אתרים, לאפשר תכני RSS באתר ובכך לסייע מאוד גם בקידום האתר במנועי חיפוש.

ישנן לא מעט תוכנות RSS. כל שעליכם לעשות הוא להוריד את התוכנה המתאימה לכם למחשב הפרטי, להזין את הכתובות הרלוונטיות על פי חלוקה לתיקיות – וזהו. את היתר יעשה כבר מנהל התוכן הפרטי שלכם, בכל זמן ובכל עת.

עוד בנושא: הסברים מפורטים על ה-RSS ותוכנות מומלצות מתוך כתבה ב-Ynet

ה-RSS של "תוכן העניינים": http://contentman.wordpress.com/feed

ה"אמבטיה" של "קשת": בעיקר מים ממוחזרים 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

ה"אמבטיה" של "קשת": בעיקר מים ממוחזרים

אתר תוכן הווידאו השיתופי של "קשת" שהוקם באחרונה לא מביא עמו שום חידוש או ריגוש, אלא אם כן ג'קו אייזנברג עושה לכם את זה קשת - תוכן שיווק

ג’קו אייזנברגהאמבטיה - תוכן וידאו שיווקמי שזקוק עדיין להוכחות כי האינטרנט הולך ומתקדם לקראת הפיכתו לאמצעי התקשורת המוביל גם בישראל לא צופה כנראה בטלוויזיה. מי שכן צופה בוודאי שלא התקשה לזהות כי כי חברת קשת מטילה באחרונה את מיטב משאביה – ומשאבים לא חסרים לה – לטובת מיצובה כגורם מרכזי במדיה האינטרנטית.

אתר קשת ברשת כבר אינו עוד אתר אינפורמיבי אודות שידורי הזכיינית במסגרת הערוץ השני, אלא עולם וירטואלי המתנהל בפני עצמו: האתר כולל עדכוני חדשות, קטעי וידאו מאחורי הקלעים, מכירות פומביות אחרי תוכניות, הצבעות ועוד. ממש באחרונה, במסגרת אופנת הווב 2.0 המשתלטת על הרשת הישראלית, הקימה גם קשת אתר קהילות משלה המבוסס על קטעי וידאו ועונה לשם האבמטיה.

אז מה יש באמבטיה של קשת? בינתיים, בעיקר מים ממוחזרים של תוכן וידאו שיתופי. שום חידוש ושום ריגוש מבחינת הקונספט של האתר ביחס לאתרים ישראליים שהוקמו עוד קודם,  דוגמת היפ של סלקום או BlogTV של תפוז, ובוודאי שלא ביחס לאבי השיטה שנרכש לא מכבר על ידי גוגלYou Tube. פשוט אפשרות להעלות סרטונים, להציגם בפני כל ולקבל ציון.

כאן חשוב לציין שלא תמיד צריך להמציא את הגלגל, גם ברשת. לעתים שימוש בפלטפורמה מצליחה בליווי תוכן אטרקטיבי מספיקים. אלא שזה ככל הנראה לא המקרה: ראשית משום שמגוף תקשורת מוביל דוגמת קשת מותר בהחלט לצפות לקצת יותר יצירתיות ושנית משום שכלל לא ברור האם בישראל הקטנה יש מקום לכמה אתרים שנראים בדיוק אותו דבר ומציעים לגולש אותם שירותים ממש.

את התשובה לשאלה האחרונה נגלה מן הסתם רק בעוד כמה שנים, אבל יש עניין אחד שברור כבר כעת: בקשת, סלקום והגופים האחרים מבינים את חשיבותה של הרשת ומהפיכת הווב 2.0 כפלטפורמה לשיווק באינטרנט ולכן משקיעים וישקיעו גם בהמשך משאבים רבים בתחום. ברור עוד כי אתרים דוגמת האמבטיה הוקמו עם קריצה ברורה לעבר הדור הצעיר יותר ופחות למבוגרים. אז אם למשל ג'קו אייזנברג עושה לכם את זה ובא לכם לראות אותו בסרטון חובבים מפחיד אפילו יותר מההתבטאות שהרסה לו את הקריירה – סימן שאתם צעירים, לפחות במבחן האמבטיה.

ניהול תוכן, גרסת הבלוג 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

ניהול תוכן, גרסת הבלוג

במקום שאין מגבלות, אין גם כללים ולכן רוב כללי ניהול התוכן ברשת אינם תקפים במקרה של בלוג. מה שכן תקף הוא הקונספט: ידידותיות, זמינות ורלוונטיותבלוג - יומן רשת

בעולם התוכן הווירטואלי של עידן הווב 2.0 מהווה הבלוג כלי מרכזי לשימוש היחיד וקהילתו. דומה שאין עוד כמו הבלוג לבשר את מהפיכת הקהילות שבדרך: מעין אתר תוכן פרטי שבו האפשרויות בלתי מוגבלות. הכל מותר, הכל לגטימי והכל מוצג לעיני כל.

במקום שאין מגבלות, אין גם כללים ולכן רוב כללי ניהול התוכן ברשת אינם תקפים בהכרח במקרה של בלוג, בעיקר אם מדובר בבלוג במשמעותו הקלאסית: יומן רשת אישי. כך, לדוגמה, בעוד שבאתר אינטרנט מן השורה ישנה חשיבות לכותרות ברורות ונהירות לגולש, הרי שבבלוג דווקא התחכום והסנטימנטליות אפקטיביים: כותרת "מיסתורית" במקרה זה משדרת לעתים מסר אינטימי ומזמין לגולש. 

מה שתקף גם בבלוג הוא הקונספט של ניהול תוכן: ידידותיות למשתמש, זמינות ורלוונטיות. כמו באתר רגיל, כך גם בבלוג, חשוב שהגולש ימצא בנקל את מבוקשו ועל ידי כך גם את הדרך חזרה אליו. לא במקרה בלוגים מצליחים הם לרוב אלה שבנויים היטב, מובנים לגולשיהם ומתעדכנים תכופות. עם זאת חשוב לשים לב כי מעצם היותו של הבלוג כלי קהילתי הרי שהידידותיות והרלוונטיות הנדרשות במקרה זה הן ביחס לקהילה המתגבשת סביבו – לא לכלל הרשת. במובנים מסוימים, מאחר שמדובר בקהל יעד מצומצם יחסית ומוכר היטב לכותב, זה הופך את המלאכה לקלה יותר.

בעניין אחד אין הבדל בין בלוג לאתר רגיל: קידום במנועי חיפוש. גם במקרה של הבלוג הדרך הנכונה היא ניהול תוכן ייעודי לקידום אתרים (מצגת). עבור גופים עסקיים המעוניינים בקידום אתריהם השיווקיים – מכירתיים הבלוג הוא אמצעי נלווה מצוין, אבל זה כבר עניין למאמר אחר. המשך יבוא.

הזמנות מהסוג השלילי 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

הזמנות מהסוג השלילי

ניהול תוכן אינו רק עריכה מקצועית של הטקסטים, אלא גם עיצוב נכון המותאם למדיה האינטרנטית. הנה טעות שכיחה דווקא באתר המתיימר להיות מוביל בתחומועכבר העיר - מודעה

הנה טעות שכיחה למדי של ניהול תוכן לא מקצועי: למבקרים באתר החדש של עכבר העיר בסוף השבוע המתינה בצד ימין באופן בולט המודעה הבאה המזמינה אותם לסוף שבוע "סגול עמוק" בחוף דור. מזמינה? לא בהכרח.

מקורה של הטעות הינה בקושי של רבים ממנהלי התוכן ועורכי התוכן של אתרים הקשורים לעיתונים מודפסים להבין את השוני המהותי בין המדיה המודפסת למדיה האינטרנטית. במקרים אחרים, מדובר פשוט בניסיון לחסוך עלויות.

איך זה עובד? אחת משתי אפשרויות: הראשונה (לא בדקתי) היא שמדובר במודעה ממהדורת הדפוס שפשוט נלקחה כמו שהיא והועלתה למהדורת האינטרנט. האפשרות השנייה והסבירה יותר היא שאת המודעה הזו עיצבו מעצב/ת שאולי מצטיינים בגרפיקה עבור המהדורה המודפסת, אך היכרותם עם המדיה האינטרנטית, איך לומר בעדינות, לא מרשימה.

התוצאה, בכל מקרה, זהה: מודעה שנראית דהויה ולא מקצועית; הפונטים מרוטשים, לא ברורים ואינם קשורים לפונטים הרגילים של האתר; החיתוכים לא חדים. התמונה אמנם אטרקטיבית, אך הביצוע מתאים יותר לאתר בית הספר – ולא לאתר המתיימר להיות מוביל בתחומו.

ניהול תוכן אינו רק עריכה מקצועית של הטקסטים ובחירה נכונה של מלים בהתאמה למדיה. ניהול תוכן הוא גם הקפדה על עיצוב נכון ומותאם מדיה של האתר – ובעיקר דף הבית. במקרים מהסוג הזה היתה עדיפה תמונה עם כיתוב טקסטואלי "חי" רגיל על פני מודעה עם טקסט המוצג כתמונה ונראה כפי שנראה. 3 ימי מדיטציה על החוף הם דווקא רעיון לא רע. צריך רק לדעת "למכור" אותו גם באינטרנט.

ווב 2.0: "לשחות" בים הקהילות 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

ווב 2.0: "לשחות" בים הקהילות

מנהל התוכן ימשיך להיות גורם מרכזי גם בעידן הקהילות, אך מהות תפקידו תשתנה כנראה. כך זה יעבוד ווב 2.0

כולם מדברים על ווב 2.0 (Web 2.0). הרשת רוויה באינספור מאמרים, הסברים ותחזיות אודות הפלטפורמה החדשה ליצירת קהילות שיתופיות. כולם מדברים על השינוי הדרמטי שמביא עמו הווב 2.0: לא עוד אתרים המתהדרים בתכנים ייחודיים להם, אלא ההיפך הגמור. מה שיותר שיתופי, יותר טוב.

ואם אכן בעתיד הקהילות יהיו יצרניות התכנים העיקריות, האם תחום ניהול התוכן יהפוך למיותר? התשובה היא כמובן שלילית. פלפטורמת ווב 2.0 לא תבטל את הצורך של גופים עסקיים ומוסדות רציניים בשירותי עריכת תוכן, קידום אתרים, שיווק באינטרנט ואלמנטים נוספים בתחום: מנהל התוכן ימשיך להיות אלמנט מרכזי  גם בעידן החדש. מהותו תפקידו, לעומת זאת, תשתנה כנראה.

מנהל תוכן באתרי קהילות יצטרך "לחיות" אותן ולהכיר היטב את חברי הקהילות הללו על מנת להפוך את האתר פונקציונאלי וידידותי לקהילות הללו – ממש כמו באתרים מהסוג ה"ישן". בבלוג שלו באתר Ynet מסביר ד"ר אשר עידן בפירוט רב כיצד יתנהל השיווק באינטרנט בעידן הווב 2.0. המאמר אכן מצביע על מהפך של ממש בתחום, אך יחד עם זאת עולה ממנו בבירור הצורך באנשי תוכן מקצועיים שיידעו "לשחות" בים הקהילות המתרחב.

אנשי התוכן הללו לא רק ינהלו אתרים. בחלק מן המקרים הם יועסקו בשכר על ידי גופים עסקיים גדולים ככותבים עבור הקהילות. כבר עתה ישנם בלוגרים מקצועיים המועסקים על ידי גופים עסקיים. בעתיד, מותר להניח, יהיה תפקידם של אלה ואחרים להפיץ ברחבי הרשת מסר שיווקי שייקבע על ידי מעסיקיהם.

ולסיום, בלי פאניקה בבקשה: לאמצעי התקשורת נטייה מובנית להעצים תהליכים הרבה מעבר להתרחשויות במציאות. המהפיכה כבר כאן, אבל רחוקה מלהיות בשיאה. האתר ה"ישן" עוד כאן ומקומו מובטח לעוד שנים רבות. ובינתיים, כדי להיות ערוכים, כדאי ללמוד את הווב 2.0 דרך המקלדת: להצטרף לאתרי קהילות, להיות פעיל בהן, לקרוא מאמרים וחידושים – ובעיקר, להיות בעניינים.

טיפ מספר 3: מאגר תמונות חינמי 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

טיפ מספר 3: מאגר תמונות חינמי

ניהול תוכן - תמונותעריכת תוכן מקצועית אינה רק עריכת הטקסטים באופן המותאם למדיה האינטרנטית, אלא גם עיצוב נכון של הטקסטים בתוך האתר ובחירה נכונה של אלמנטים גראפיים ובראשם התמונות (קראו עוד בנושא בדף המאמרים).

כמה שווה תמונות אחת אתם כבר בטח יודעים ולכן רצוי מאוד להשקיע זמן ומשאבים בבחירה והצבה של תמונות נכונות. לא כדאי לעומת זאת להשתמש בכלים כמו "גוגל" תמונות וכדומה – ולהסתבך עם זכויות יוצרים.

הפתרון הקל והיקר יותר הוא רכישת מנוי על מאגר תמונות. לאלה שמחפשים פתרונות אחרים ללא תשלום, אני ממליץ בחום על האתר Stock.xchng. לפי מפעילי האתר יש בו כ-180 אלף תמונות. הרעיון הכללי הוא שכל אחד יכול לשגר תמונות אל האתר הזה ולהציע אותן לגולשים. ברוב המקרים אין כל תנאי לפרסום התמונות. במקרים אחרים יוצר התמונה דורש לקבל קרדיט על הצילום, או לחילופין לקבל ממנו אישור.

המאגר מקיף מאוד, אפשרויות החיפוש מתקדמות, תהליך ההרשמה קצר והחשוב מכל – לא יעלה לבוס שלכם אף לא דולר אחד.

סרטון בחסות הקוסקוס 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

סרטון בחסות הקוסקוס

למרות העלות הגבוהה, לא כדאי להתעלם מתחום תוכן הווידאו השיווקי הולך וצובר תאוצה באחרונה. תשאלו אל המיליארדרים הצעירים של You Tube

תוכן שיווקי - וידאובאנר די בולט בעמוד הראשי של וואלה! מזמין כעת את הגולשים להיכנס ולצפות בסרטוני וידאו תיירותיים. לאלה שמשתכנעים בקלות (כמוני), ממתינים בעמוד הפנימי, תחת הכותרת מלונות ישרוטל, 12 סרטוני תדמית כשכל אחד מהם מוקדש למלון אחר של הרשת.  אלה שמתייאשים מהר (כמוני) מוזמנים לשוב לדף הבית של וואלה!. במקרה זה, יש סיכוי טוב שאת הבאנר הבולט הקודם יחליף אחד חדש תחת השם מתכוני וידאו לחגים בוואלה. בפנים, ניחשתם נכון, ימתינו לכם שוב סרטונים-מטעם (לגבי הטעם – לא יודע, לא בדקתי) והפעם של חברה העונה לשם קוסקוס מזון

אלה כמובן רק דוגמאות לתחום תוכן הווידאו השיווקי, ההולך וצובר תאוצה באחרונה. מדובר בתכני וידאו מצולמים המיועדים למטרות שיווק "נטו", אולם היותם כאלה אינה באה לידי ביטוי באופן הצגתם. כך, לדוגמה, כאשר מזמינים אותי לצפות במתכונים לחגים לא מובהר לי מראש כי אלה מתכונים של חברה מסוימת, הממליצה בחום להשתמש בקוסקוס שלה לצורך הכנסתם. כאשר מזמינים אותי לצפות בסרטוני וידאו תיירותיים, הבאנר אינו מבהיר כי כל הסרטונים הם של אותה רשת – ומטעמה.

לתוכן וידאו שיווקי יש מחיר והוא לרוב גבוה. אתרים כמו וואלה! גובים אלפי דולרים עבור כל סרטון והצגתו לאחר מכן באתר. יחד עם זאת, לא רצוי להתעלם מהחשיבות ההולכת וגוברת של סרטוני הווידאו למיניהם בקרב הגולשים. לא מכבר יצא לי להאזין להרצאה של פיני גורן, סמנכ"ל המכירות של וואלה!, בכנס בנושא שיווק באינטרנט. אלה היו ימי המלחמה בלבנון ואחד הנתונים המדהימים שהביא גורן בהרצאה היו אודות שיעורי הצפייה בערוץ 10 דרך האתר ביום השני למלחמה: מתברר כי באותו יום בשעות הבוקר שיעור הצפייה בערוץ דרך האתר עלה על שיעור הצפייה דרך הטלוויזיה.

סרטוני וידאו הנם ויהיו עוד יותר בעתיד אלמנט מרכזי בתכניו של כל אתר. תשאלו את המיליארדרים הצעירים של You Tube שממש בימים אלה נרכשו על ידי גוגל.

יותר אינטרנט, פחות עיתונים 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

יותר אינטרנט, פחות עיתונים

סקר במערב אירופה מלמד את מה שידענו כבר מזמן: אנו מקדישים יותר זמן לשיטוט ברשת מאשר לקריאת עיתונים. בישראל המגמה בולטת עוד יותר

יותר אינטרנט, פחות עיתוניםסקר שבוצע בקרב 5,000 איש במערב אירופה מאשר את מה שידענו כבר מזמן: האינטרנט גובר על העיתונים. הסקר העלה כי הזמן הממוצע שאותו מבלים בני אדם מול המחשב באירופה הוכפל ל-4 שעות בשלוש השנים האחרונות. הזמן המוקדש לקריאת עיתונות מודפסת נותר כשהיה לפני 3 שנים ועומד בממוצע על כ-3 שעות.

המגמה הזו, של העדפת האינטרנט על פני העיתונים המודפסים, בולטת עוד יותר בישראל, שבה תדירות הגלישה גבוהה בהרבה. אחת התוצאות המרכזיות לכך הינה המשבר החריף בעיתונות המודפסת בישראל בשנים האחרונות. רבים מאנשי התקשורת בהווה ובעבר מבקשים באחרונה לבצע הסבה לניהול תוכן, מתוך הכרה בהיותו תחום בעל חשיבות הולכת וגוברת ברשת.

מעבר לכל אלה, ניתן ללמוד ממגמת העדפת האינטרנט על העיתונות המודפסת, על הפיכתה של הרשת לגורם מרכזי יותר ויותר בתחום השיווק. כבר כיום ניכרת השקעה משאבים הולכת וגוברת של גופים עסקיים מרכזיים בתחום האינטרנט, תוך העדפתו על פני העיתונות המודפסת.

ככל שיחלוף הזמן, תתחזק מגמה זו – ויחד עמה מעמדו של מנהל התוכן המקצועי והרחבת תחומי עיסוקיו: לא רק עריכת טקסטים והעלאתם לאתר, אלא גם קידום אתרים, ניהול קמפיינים באינטרנט ועוד.

טיפ מספר 2: הקץ לג'יבריש 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

טיפ מספר 2: הקץ לג'יבריש

ניהול תוכן - ג'יברישעברית שפה קשה – גם ברשת. מי מאיתנו לא נתקל בתיבת הדואר הפרטית שלו בהודעה שכל כולה ג'יבריש אחד ארוך ומתסכל? הפתרון השכיח לבעיה היה עד כה להשיב אי-מייל לשולח ההודעה ולבקש שישלח אותה שוב, לכתובת אחרת, או לחילופין פשוט לוותר ולחפש תכנים במקום אחר.

אז הנה טיפ מצוין של משה אטיה, חבר לעבודה. הקישור שלמטה הוא הפתרון לבעיות ג'יבריש באי-מייל או ברשת בכלל. זאת ועוד: האתרון החביב הזה מאפשר גם להפוך טקסט, מה שמסייע במיוחד למי שמבקש להעתיק תכנים בעברית המצויים באתר אחר למעבד תמלילים ולערוך אותם (ברשות, כמובן).

www.web-creatures.net/stats/Translator.html

בהצלחה!

WhatsApp chat