• 7 באוקטובר 2006

על סקרים, אלוהים וניהול תוכן

על סקרים, אלוהים וניהול תוכן

על סקרים, אלוהים וניהול תוכן 150 150 צחר רותם - Tsahar Rotem

הגולש הישראלי אוהב סקרים מאותה סיבה שהוא אוהב טוקבקים. אז מה אם לא מדובר בסקר מדעי והמדגם לא ממש מייצג

יש אלוהיםלמבקרים ב-Ynet הערב המתינה כותרת ראשית חגיגית במיוחד לרגל סוכות: 70% מהציבור מאמינים: יש אלוהים. בכותרת המשנה נמסר כי אלה ממצאי סקר שנערך בקרב כ-40 אלף גולשים באתר. בידיעה מובהר כי עשרות אלפי גולשי האתר לא באמת היו שותפים לסקר מדעי, אלא נאותו למלא שאלון בנושאי יהדות. במקביל, ערך "מכון סמית" סקר טלפוני – מדעי – בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים. נתוני הסקר עובדו עם נתוני המשאל וכך יצא שהרוב אכן חושבים שיש אלוהים.

הכמות הגדולה של המשתתפים במשאל של Ynet אינה מפתיעה. מלבד מה שמלמד הדבר על כוחו של פורטל החדשות הזה, אפשר להסיק מהנתונים גם על אהבתם הגדולה של הגולשים הישראלים למשאלים ו"סקרים" באינטרנט. לא בכדי נעשה ב"סקרים" הללו שימוש רב באתרים רבים, על נושאים שונים ומשונים. בוואלה! למשל כמעט בכל דף שני ניתן למצוא "סקר", עם השתתפות ערה של הגולשים.

המונח סקר בהקשר לשימוש שנעשה בו ברשת האינטרנט מטעה, שכן ברור גם לסוקרים וגם לנסקרים שאין בו דבר מדעי: זהו בסך הכל משאל שאינו כולל מדגם מייצג, אלא רק את אלה שפגשו בו במקרה ורק אלה מקרבם שהחליטו להצביע. ובכל זאת, הסקרים ברשת הם סיפור הצלחה. למה אנחנו, הישראלים, כל כך אוהבים אותם? כנראה מאותה סיבה שאנחנו אוהבים טוקבקים. מעין מנגנון הוצאת קיטור, עם מחשבה קלושה שמשהו מזה משפיע על דעת הקהל או מקבלי ההחלטות.

למנהלי תוכן השימוש בסקרים לכאורה יעיל במיוחד. ראשית, זוהי דרך מצוינת לשוות לאתר מראה דינאמי. שנית, זהו אמצעי ליצירת אינטראקציה עם הגולשים ולעתים גם יכול לשמש להעברת מסרים. שלישית, הגולש הישראלי אוהב סקרים – ועם גולשים לא מתווכחים. 70% מהגולשים חושבים שיש אלוהים? אז כנראה שיש. לפחות בסקרים.

1 comment
  • מנחם לזר 4 בפברואר 2007 at 23:08

    לעומת הסקרים לכאורה שמופיעים באתרים למיניהם ואשר ההערות שלך לגביהם נכונות מאוד, מתחילים בישראל, גם אם באיחור בהשוואה לעולם, להיכנס סקרים "אמיתייים" המתבצעים על גבי האינטרנט באמצעות פאנל משיבים שעליהם יודע הסוקר את הפרטים הסוציואקונומיים דמוגרפיים ואחרים ובכך יכול לגזור דגימות נכונות של אוכלוסיות רצויות. בכך גם אנחנו נכנסים סוף סוף לעידן המחליף את סקרי הטלפון (שהחליפו בזמנו את סרקי פנים אל פנים). אחת החלוצות בתחום היא PanelsLtd המאפשרת פנייה ממוקדת לקהלים שעד כה היה כמעט בלתי אפשרי לסקור אותם, כמו גם לקהל הרחב. כל זה תוך חסכון ניכר בעלויות ובזמן וללא התפשרות בסטנדרטים מקצועיים.

Leave a Reply to מנחם לזר Cancel Reply

WhatsApp chat