אם נואשתם מעט מהיכולת של דף הפייסבוק של העסק שלכם לשמש אמצעי מוביל להעברת מסרים שיווקים ותדמיתיים – תדעו שאתם לא לבד.
לאחרונה, זה לא סוד, שבים ועלים סימני השאלה לגבי מידת האפקטיביות של השקעת זמן וכסף לקידום ברשתות החברתיות. הבאזז שלווה את הנפקת הענק של פייסבוק בבורסה בניו-יורק שכח, ערך המנייה נשחק ובשורה התחתונה – במודל השיווקי של הרשת החברתית יש עדיין הרבה מאוד חורים.
כיצד בכל זאת מנצלים את הרשת כדי להגיע ללקוחות קיימים ופוטנציאליים? אחד הכלים היעילים ביותר הוא דיוור אלקטרוני. רגע אחד – אתם שואלים – האם מדובר באותו מייל קולקטיבי שקיבלנו לתיבה שלנו כבר לפני 10 שנים? אז זהו שכן, ואחרי כל כך הרבה זמן (במונחי רשת האינטרנט) – כנראה שהוא פה בשביל להישאר.
הרי לא סתם ביקשתם מהלקוחות שלכם את כתובת האימייל שלהם. ואם לא ביקשתם? זה הזמן להתחיל. בשורה התחתונה, ניהול נכון של מערכת הדיוור ושל רשימת הנמענים יכול להביא את העסק שלכם לכדי חשיפה אצל כשליש מקהל הלקוחות הקבוע שלכם בכל דיוור – זה אולי לא נשמע כל כל הרבה, אולם מדובר על שיעור החשיפה הגבוה ביותר ברשת ובהפרש גדול.
ובנוסף, שלא כמו ניהול דף פייסבוק – הדיוור האלקטרוני לא דורש עבודה שוטפת של 24/7. שלא כמו באנרים ושאר פירסומים ממומנים – לא צריך לפנות לטובתו תקציבים גבוהים. אין גם צורך בשכירת שירותי יח"צ שיצליחו לדחוף ציטוט של שבע מילים (כולל "טעות סופר" בשם העסק) למקומון השכן או לאתר חדשות נידח – כל שנדרש הוא לייצר תוכן בהתאם למטרות העסק ולביצועיו, ולהשתמש במאגר הלקוחות הקיים להפצת המידע.
התוכן נמצא מתחת לאף
את התוכן לדיוור חשוב וצריך להכין בקפידה – אולם כל מרכיבי הקדירה כבר נמצאים לכם ממש מתחת לאף – למעשה מדובר כמעט בכל פרט שעובר על שולחן העבודה שלכם. מה חדש בעסק? אילו מוצרים הגיעו? מהם הטרנדים הלוהטים בתחום? מהו הערך המוסף שאתם מייצרים ללקוח? מהן התוכניות שלכם לתקופה הקרובה ולאחריה.
תנו כבוד גם ללקוחות הנאמנים שלכם – הם מועדון הלקוחות שלכם! תנו להם הטבה בלעדית, כראוי לקהל בר-שימור. כתבנו בכוונה ה"הטבה" ולא "הנחה", כי אפשר לקדם מכירות מבלי לכופף את רף ההכנסות: עדיפות בהזמנה מוקדמת, שליחות עד הבית וכיוצא באלה – יכולים להתפרש כהטבה לא פחות מהנחה כספית.
שימוש במאגר הלקוחות לצרכים הללו דורש כמובן בניית מאגר שכזה, אולם לא מספיק רק לאסוף כתובות מייל מהלקוחות – צריך גם לשמור על קשר. לא יותר מדי, אך גם לא רק פעם בעשור. פעם-פעמיים ברבעון יכולות בהחלט להספיק. אם העסק שלכם מקיים מחזור עסקי דינמי, למשל בתחום האופנה, אפשר להצדיק שליחה בתדירות גבוהה יותר.
ללמוד להכיר את הלקוח
ניהול רשימת התפוצה והבקרה על ביצועי המשלוח הם ליבת העשייה השיווקית-מכירתית באמצעות דיוור אלקטרוני. הדו"ח הבסיסי המופק ממערכת הדיוור מספק למנהל המכירות ו/או השיווק נתונים ואפשרויות פעולה רבות לקידום ולהמשך תמיכה בפעולת המכירה והשיווק. בנייה מתמשכת ועקבית של רשימת הדיוור, בשילוב ניתוחים ופילוחים שעולים מהדו"חות – יכולים לחזק את החיבור ואת הנאמנות של הלקוחות למותג בכללותו, או לפחות להבטיח כי ישקלו רכישה של מגוון המוצרים שבמרכולתכם.
כך למשל, גם איש המכירות בשטח יכול לקבל אינדיקציה ראשונית לגבי גישתו של לקוח פוטנציאלי (מתוך המאגר) לגבי החברה והמוצר. האם הוא פתח את הניוזלטר האחרון שנשלח? האם הוא לחץ על כתבה או על לינק מסוים בעמוד? אם כן, כנראה שהתוכן שם מעניין אותו. אולי הוא התעניין בתכנים נוספים ששילבתם בתמהיל הדיוורים?
נקודה חשובה שאסור לשכוח היא חוק הספאם, המחייב קבלת אישור למשלוח דיוורים אלקטרוניים הכוללים גם תכנים שיווקיים. מדובר בניג'וס לא קטן מבחינתכם, אולם המאמץ הנוסף לקבלת אישור הלקוחות משתלם – כך תוודאו שמדובר בקהל יעד נאמן ואוהד, שמעיד על עצמו שהוא מחפש את מה שתציעו לו לרכוש.
יש עניין אחד שנשאר תמיד בסוף הרשימה, וכן הוא קצת מבאס. הכוונה היא לאנשים שבחרו להיפרע מרשימת התפוצה והסירו עצמם ממנה. לא נעים, אבל בטוח לא נורא. יש הרבה מה ללמוד גם מרשימה זו, ולא תמיד הראש פנוי לכך לאחר כל העבודה והשקעה. נתון זה מגיע במקביל לשאר נתוני המשלוח ולרוב שיעורו נמוך מאוד עד זניח. נורה אדומה צריכה להידלק עם קצב הנטישה יהיה רב או יתגבר עם הזמן. בכל מקרה, במקומו של הלקוח שהוסר, צריך מייד לאתר לקוח פוטנציאלי חדש – חפשו אותו קודם כל ברשימת התפוצה ובמייל.
תודה. למדתי משהו חדש.