לפני שנה בדיוק עבר התא המשפחתי הזעיר שלנו מהפך דרמטי. עם הצטרפותו של קטקט צווחני למשפחה, החלה לחלחל אצלינו – זוג תל אביבי נהנתן וחסר דאגות עד אז – ההבנה שדירת שני החדרים הזולה אך מתפוררת שלנו פשוט כבר לא עומדת בסטנדרטים.
רשימת הדרישות הנוקשה שהצבנו לדירה החדשה – משופצת, מעלית, מרפסת וחניה, הובילה אותנו לאט אבל בטוח אל מחוזות הפריפריה הרחוקים, וכך מצאנו את עצמינו חותמים על חוזה אסטרונומי לדירה ברמת אביב.
בין כל החרדות שעורר המעבר הזה – ההתרחקות מהחברים, מבתי הקפה, מהמסעדות ומהרחובות התוססים – הטריד אותי פרט אחד יותר מהכל: איך לעזאזל אמצא פה מסגרת טובה ואמינה לקטקט? הסביבה חדשה, אין לנו חברים בשכונה, אפס היכרות עם הורים לילדים באזור.
ממוקדת מטרה, בשבועות הראשונים למעבר חיפשתי רק דבר אחר: אמהות. בגינות משחקים, בתור לסופר, במגרשי חניה. כל אמא לילד בגיל הרלוונטי עברה אצלי תשאול מעמיק שלא היה מבייש חוקרת בשב"כ. זירת הפעילות השנייה עליה הסתערתי הייתה שלל הפורומים וקבוצות התמיכה לאמהות שבהן שהיתי באופן אובססיבי במהלך חופשת הלידה: גם כאן תרתי אחר אמהות שגרות באזור וביקשתי המלצות לגנים ומשפחתונים.
מה, גם את גולשת פה?
עבור נשים בכלל, ואמהות בפרט, הפרסומת הטובה ביותר תמיד תהיה המלצה מאמא אחרת. גם אם אין לנו היכרות מוקדמת – אם היא אמא, סיכוי גדול שהיא תבין אותנו. וכמו שאנחנו אוהבות לקבל המלצות וטיפים מאחרות, כך אנחנו נהנות לספק אותם, לספר ולשתף בחוויות. מבחינה זאת, רשת האינטרנט והאפשרויות הגלומות בה תפורה עלינו הנשים כמו כפפה ליד. שעות על גבי שעות אנחנו מבלות בה בחיפוש אחר עצות בכל פרט מחיי היומיום, החל מקבלת הזדהות מאמהות טרוטות עיניים וטיפים להתמודדות עם צמיחת שיניים, וכלה בהמלצות לחנויות מוזלות לבגדי ילדים וחוגי שחיה לתינוקות.
לא בכדי פורחים ברשת בשנים האחרונות עשרות פורומים של אמהות לילדים ולתינוקות. עם התבססותו של הפייסבוק כרשת החברתית המובילה נפתחו גם בה קבוצות דומות, כדוגמת מאמאזון הפופולארית, בה חברות כמעט 10,000 אמהות ישראליות.
ולא בכדי קורצת פינטרסט – רשת שיתוף תחומי העניין החדשה – דווקא לנשים: היא פועלת בדיוק על המנגנון הזה של לראות מה אחרות אוהבות ולאמץ אותו לעצמינו.
מותג, דבר אלי
את היחסים ההדוקים האלו מנהלות האמהות, מסתבר, לא רק אחת עם השניה אלא גם עם מותגים. סקר שערכה לאחרונה ענקית הפרסום פובליסיס מצא כי אמהות מרבות להמליץ, לדון ולשתף קישורים אודות מותגים בפייסבוק בהשוואה לנשים שאינן אמהות.
כך, 45% מהאמהות העידו כי הן קוראות פוסטים של מותגים בפייסבוק לעומת 37% מהנשים שאינן אמהות. 43% מהאמהות ציינו כי יבקרו בדף של מותג בפייסבוק לעומת 30% מהלא-אמהות, ו-30% מהאמהות ירשמו תגובה בעמוד המותג לעומת 20% מהלא-אמהות.
נתונים אלו מתרגמים גם לשורה התחתונה: 42% מהאמהות ציינו בסקר כי ביצעו רכישה כתוצאה מהמלצה ברשת חברתית, לעומת 29% מחברותיהן ללא הילדים. באופן מפתיע אולי, האמהות גם מבלות בפייסבוק יותר זמן – 85% מהאמהות דיווחו כי הן נכנסות לרשת החברתית לפחות פעם ביום, לעומת 73% מהלא-אמהות.
מנקודת המבט של מנהלי תוכן ברשת, יכולת השיתוף המדהימה של אמהות והרצון לקבל המלצות מנשים אחרות הם כלי אדיר למינוף של המותג ולהגעה לקהל גולשים רחב.
מי שהשכילה לעשות בכך שימוש היא חברת "טבע", שבהשקת תחליף החלב החדש שלה נוטרילון העלתה בדף הפייסבוק שלה באופן עקבי תמונות של אמהות ותינוקות מלוות בהמלצה עקב חוויה אישית שלהן עם המוצר. בטבע הבינו מן הסתם כי לגרום לאם לנסות תחליף חלב חדש זוהי משימה כלל לא פשוטה, וזהו מקרה קלאסי בו נשים יחפשו ללמוד מהתנסויותיהן של אחרות.
חפשו את מובילות הדעה
למרות כל אלו, יש נשים שההמלצה שלהן נחשבת בעינינו יותר מהמלצה של אחרות. בכל חוג חברות יש אחת כזו – מעין סופר-אמא תקתקנית ומנוסה, שאליה פונים בכל סוגיה, ושתמיד תהיה לה תשובה עניינית, מרגיעה ומנחמת. מובילות דעה אלו קיימות גם במרחב הווירטואלי – הן משתתפות כמעט בכל דיון שעולה לאוויר וכל הערה שלהן גוררת שרשרת של תגובות אסירות תודה.
עבור מנהלי התוכן, אמהות אלו הן דמויות מפתח שכדאי לזהות. למדו להכיר אותן, שילחו להן מוצרים, הזמינו אותן לאירועים ועודדו אותן לחוות דעה. כל השאר כבר יבואו בעקבותיהן.
ואם יש משהו שאנחנו אוהבות כמעט כמו המלצות – הרי זה דוגמיות. אף אחת לא תעלה בדעתה להיפרד ממותג החיתולים הנאמן או מתחליף החלב המוכר מבלי להתנסות קודם. אחת השאלות הנפוצות בפורומים לאמהות היא "האם מישהי כבר ניסתה את החיתול/פורמולה/בקבוק החדש?". הקדימו תשובה לשאלה, ואפשרו לגולשות שלכם להתנסות במוצרים.
אז כן, נצלו את יכולת השיתוף של הלקוחות שלכם, ועודדו אותן להביע דעה, לדון ולחלוק מידע עם אחרות. אבל קחו בחשבון – כמו שהן ישמחו להמליץ על מותג איכותי, כך לא יהססו האמהות להביע ביקורת ומורת רוח משירות לקוי שהן קיבלו או ממענה לא מספק, ולהפיץ את דעתן לאחרות. במקרה כזה, השיח השלילי יתרחב גם אל מעבר לגבולות המתחם הווירטואלי, אל העולם האמיתי. לכן, היו ערוכים תמיד להתמודד עם ביקורת שלילית, והקפידו להעביר את הדיון בנושא לערוצים אחרים – שיחה טלפונית, מייל או תיבת ההודעות.
Leave a Reply